سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اقساط مهریه

نظر

نکاتی در مورد گرفتن مهریه مطابق قانون جدید

تا 110 سکه در گرفتن مهریه ، قابل وصول است و در صورت اعسار زوج ، قانون او را مجبور به پرداخت بیش از 110 سکه نمی کند .این قانون برای کاهش جمعیت کیفری زندان ها صورت گرفته و برای بهبود روند دستگاه قضاست تا زندان ها جایگاه واقعی خود را حفظ کنند و جایی برای گناهکاران و خلافکاران باشد نه برای مردان بدهکار مهریه .

طبق این قانون مهریه زن هر قدری که باشد مرد مکلف به پرداخت 110 سکه است و باقی مهریه در صورتی قابل وصول است که زوجه بتواند ثابت کند همسرش استطاعت مالی برای پرداخت داشته باشد و اگر خلاف آن باشد و مالی از زوج برای پرداخت مهریه شناسایی نشود مطابق ماده 2 نحوه اجرای محکومیت های مالی عمل خواهد شد و اگر مرد اثبات کند که توان پرداخت را ندارد مهریه همان 110 سکه خواهد بود .

مهریه زن در هر زمان که مطالبه شود به نرخ روز باید پرداخت گردد . برای تعیین مهریه به نرخ روز ، بانک مرکزی هر سال شاخصی از بهای کالا و خدمات تعیین می کند که بر این اساس نحوه تعیین مهریه به نرخ روز به شرح زیر است .

(( مبلغ مهریه مقرر ضربدر عدد شاخص در سال قبل از مطالبه تقسیم عدد شاخص در سال وقوع عقد مساوی ارزش کنونی مهریه ))

-در مهریه عندالمطالبه حتی در صورت عدم استطاعت مرد به هر طریق ممکن مهریه زن باید پرداخت شود حتی با تقسیط مهریه اما در مهریه عندالاستطاعه پرداخت مهریه مشروط به استطاعت مرد شده است در این نوع مهریه کلیه امور به نفع زوج و به ضرر زوجه است از جمله – چه مطالبه مهریه از طریق اداره اجرای ثبت باشد و چه از طریق دادگاه باشد امکان ممنوع الخروج کردن زوج از طرف زوجه وجود ندارد .

-امکان جلب شوهر از طریق دادگاه هم به هیچ وجه وجود ندارد در نتیجه مهریه عندالاستطاعه زندان ندارد .

در حالت کلی برای گرفتن مهریه چه از طریق دادگاه وچه از طریق اجرای ثبت الزام قانونی برای اخذ وکیل و سپردن امور به وی وجود ندارد اما بهتر است که برای هر کاری به متخصص آن کار رجوع شود در این زمینه نیز اقامه دعوی و شرکت در جلسات دادرسی محل آزمون و خطا نیست و کوچکترین اشتباه و نا آگاهی می تواند مسیر پرونده را کلا عوض کند و باعث شکست شما در پرونده شود یا باعث عدم نتیجه مطلوب گردد در نتیجه توصیه می شود برای گرفتن مهریه حتما با وکیل یا مشاور حقوقی مشورت کنید .

در ای مقاله قصد داریم راجب گرفتن مهریه و عنوان های مختلف : گرفتن مهریه چقدر زمان میبره، هزینه وکیل برای اجرای مهریه، مراحل گرفتن مهریه بدون طلاق صحبت کنیم. در صورت داشتن سوال می توانید از مشاوره حقوقی رایگان گروه وکلای تهران استفاده نمایید.

عقد نکاح زمانی واقع می شود بین زن و مرد که الفاظی به ایجاب و قبول صریحا دلالت بر قصد ازدواج نماید. این ایجاب و قبول ممکن است از طرف خود مرد و زن صادر شود یا از طرف اشخاصی که قانونا حق عقد دارند.

مدت زمان گرفتن مهریه :

حالا از زمانی که عقد نکاح بین زن و مرد یا زوج و زوجه منعقد می شود مهر به زوجه  وزن تعلق می گیرد به ضمن عقد نکاح و برقراری زوجیت بین زن و مرد، رضای زوجین شرط نفوذ عقد است.

از زمان ثبت عقد نکاح بین زوج و زوجه به زوجه مهریه تعلق می گیرد و زن می تواند هر وقت که بخواد مهر خود را از زوج مطالبه نماید زیرا مهریه زن عندالامطالبه است حال برای قراردادن مهر در عقد نکاح برای زوجه می تواند هر چیزی را که مالیت داشته و قابل تملک نیز باشد. می توان مهر قرارداد، مهر باید بین طرفین تا حدی که رفع جهالت آن ها بشود معلوم باشد. تعیین مقدار مهر منوط به تراضی طرفین است.

وزن هر زمان که بخواهد می توان گرفتن مهریه خود را از زوج و همسر قانونی خود مطالبه کند زیرا به مجرد عقد، زن مالک مهر می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد و به هر صورت در آن بنماید.

حال چنانچه مهریه وجه رایج باشد متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تادیه نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می گردد محاسبه و پرداخت خواهد شد. مگر اینکه زوجین در حین اجرای عقد به نحو دیگری تراضی کرده باشند. برای تایید تمام یا قسمتی از مهر می توان مدت یا اقساطی قرارداد.

زن می تواند تا مهریه به او تسلیم نشده از ایفای وظائفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند مشروط بر اینکه مهر او حال باشد و این امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود. اگر زن قبل از اخذ مهریه اختیار خود به وظایفی که در مقابل شوهر دارد قیام نمود دیگر نمی تواند از حکم ( ماده 1085قانون مدنی ) استفاده کند یعنی نفقه او زایل شده اما حق گرفتن مهر به قوت خود باقی است.

مراحل گرفتن مهریه بدون طلاق :

گرفتن مهریه هیچ ارتباطی به طلاق ندارد عده ای از خانم ها فکر می کنند دریافت مهریه مال زمانی است که بخواهند طلاق بگیرند و ضمانتی است برای ادامه زندگی در موردی که کاملا اشتباه است

زوجه به محض عقد دائم (نکاح) مالک مهر اس و می تواند مطالبه کند و حتی زمانی که زوجه با زوج خانه مشترکی ندارند  و با هم هیچ مشکلی ندارند زوجه کمی تواند مطالبه مهریه را انجام دهد.

در گذشته زوجه با طرح دادخواست مبنی بر مطالبه مهریه از طریق دادگاه می توانست اقدام کند ولی در زمان حال دیگر اینگونه نیست چرا که زوجه قبل از اینکه طلاق بگیرد می تواند با مراجعه به محل وقوع عقد واحد اجرای ثبت با طرح کردن مطالبه مهریه را انجام دهد حتی  زوجه می تواند قبل از نزدیکی با همسر خود اگر مهریه او را ندهد زن می تواند از حق حبس استفاده کند تا زمان که مهریه او کامل پرداخت نشده تمکین نکند حتی با توجه به اینکه زوج اگر دارایی داشته باشد اعم از اینکه ارثیه که از پدر یا مادرش به جا مانده باشد زوجه می تواند با معرفی آن را به مزایده گذاشته و مهریه خود را مطالبه کند.

اگر زوج ماشین یا خانه ای که بیش از 2تا باشد یا مغازه یا املاکی داشته باشد می تواند آن توقف کند البته این منوط می شود به ثبت رسمی آن در قالب مبایعه نامه  اگر زوج و زوجه با هم زندگی مشترکی داشته باشند و همسر وی اطلاع پیدا کند که زوجه می خواهد مهریه عندالمطالبه خویش را به اجراگذاشته  وی از ترس توقیف اموال را به دیگری منتقل می کند اگر قصد فرار وی احراز شود که 6 ماه تا 2 سال حبس دارد و ابطال سند انجام می شود و زوجه می تواند مطالبه کند.

حال یک حالت دیگر هم دارد که زوج اموالی به صورت  قولنامه ای دارد ولی به خاطر اینکه تنظیم سند رسمی انجام نشد نمی تواند اثبات کند که زوج املاکی دارد

اگر زوجه ادعا کند باید اثبات شود املاک در تصرف مالکانه وی است که رویت آن با دادورز محترم است در این صورت اموال قولنامه ای را می توان توقیف کرد.

همانطور که گفته شد گرفتن مهریه هیچ ارتباطی با طلاق ندارد ، مهریه اقسام مختلفی دارد اگر زوجه مهریه اش عندالمطالبه باشد در این صورت بستگی به وضع مالی زوج دارد اگر اموالی داشته باشد می تواند مطالبه کند باز هم اگر زوج محکوم به پرداخت شود حتی اگر زوجه در خانه وی باشد باید مبلغی به عنوان پیش پرداخت ، پرداخت کند ومابقی اقساط می شود البته این هم منوط به این می شود که زوج اعسار بزند و اعسار وی قبول شود زوج به خاطر گرفتن مهریه زوجه نمیتواند زوجه را از خانه بیرون کند.

طلاق زوج در زمانی امکان پذیر است ولی طلاق زوجه از ناحیه ی وی باید عسر و حرج او اثبات شود که آن هم شرایط خاص خود را دارد.

منبع:خبرگزاری تسنیم