سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اقساط مهریه

نظر

 

نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به بررسی های طرح مهریه در کمیسیون متبوع خود تاکید کرد: تاکید ما در این طرح بر این است که مهریه به صورت نقد در همان ابتدای عقد دریافت شود، اما اگر دو طرف قصد داشتند مهریه را سکه و به صورت عندالمطالبه پرداخت و دریافت کنند دیگر زندان در این موضوع به صورت کلی حذف باشد   .

حسن نوروزی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به آخرین تصمیمات در خصوص طرح مهریه کمیسیون قضایی مجلس گفت: ما تا آخرین لحظات در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس بر روی این طرح کار می کردیم که مجلس مشغول بررسی بودجه 1400 شد، ان شاءالله اتمام کار این طرح از اولین اقدامات کمیسیون در سال آینده خواهد بود.

وی افزود: اعتقاد ما این است که مهریه یک معامله خصوصی است که میان دو طرف اجرا می شود، اراده ما در این طرح بر این است که مهریه به صورت نقد در همان ابتدای عقد دریافت شود، اما اگر دو طرف قصد داشتند مهریه را سکه و به صورت عندالمطالبه پرداخت و دریافت کنند دیگر زندان در این موضوع به صورت کلی حذف باشد و موضوع به گونه ای باشد که حکومت اسلامی و دادگاه ها گرفتار این امر نباشند یعنی دیگر تعیین هزار سکه و درگیر کردن دادگاه ها معنایی ندارد.

نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس عنوان کرد: اول اراده ما این است که مهریه به صورت نقد در همان ابتدا پرداخت شود ولی اگر اراده دو طرف بر این است که مهریه به صورت سکه و عندالمطالبه باشد تضمین خاصی در نظر بگیرند و  سقف آن 114 سکه و بیشتر از آن هم ممنوع باشد.

وی در پایان اضافه کرد: قصد داریم کاری کنیم مهریه که یک نوع هدیه است به چالشی برای جوانان و نظام تبدیل نشود، اقدامات ما در این طرح در قالب اصلاح چند مواد از قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی و قانون حمایت خانواده در حوزه مهریه انجام می شود.

مهریه مالی است که در زمان عقد نکاح، بر طبق ضوابط قانون و شرع از طرف زوج به زوجه پرداخت می‌شود. به مهریه، صداق یا کابین هم گفته می‌شود .برخی گمان می‌کنند میزان مهریه نشان‌دهنده ارزش زن است. در حالیکه این باور اشتباه ممکن است آسیب‌های جبران‌ناپذیری به زندگی مشترک زوجین وارد کند. چراکه طرفین گاهی از مهریه به عنوان اهرم فشار استفاده می‌کنند.

بر اساس ماده 1082 قانون مدنی به مجرد عقد، زن مالک مهر می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید. مهریه ممکن است عندالاستطاعه یا عندالمطالبه باشد. در نوع اول زوجه در صورتی می‌تواند مهریه دریافت کند که زوج توانایی پرداخت آن را داشته باشد اما در نوع دوم مهریه، چنین امری وجود ندارد و به صرف درخواست زن،‌ همسر او باید مهریه را بپردازد و گرفتن مهریه بدون طلاق امکان پذیر ست.

قانون جدید مهریه سال 99

در سال گذشته شایعاتی وجود داشت که برای کاهش تعداد زندانیان مهریه ممکن است سقف قانونی مهریه کاهش یابد. با این حال تا امروز تغییری در قانون ایجاد نشده است و در نتیجه سقف مهریه برای جلب زوج تا 110 سکه است و هنوز در سال 99 تغییری در این سقف ایجاد نشده است. بنابراین زوج در صورت عدم پرداخت مهریه تا سقف 110 سکه زندانی خواهد شد مگر آنکه در دادگاه درخواست اعسار دهد. بعد از درخواست اعسار درصورتی‌که زوج اموالی نداشته باشد و عدم تمکن مالی او توسط دادگاه تایید شود،‌ دادگاه مهریه را با تشخیص مقام قضایی قسط‌بندی می‌کند.

اگر مردی که دادخواست اعسار از پرداخت مهریه و تقسیط مهریه داده،‌ اقساط مهریه را پرداخت نکند، ممکن است بعد از عدم پرداخت دو یا سه قسط، حکم جلب او بابت مهریه صادر ‌شود.

 

مهریه تا چند سکه قابل اجراست و مجاز است؟

در سال 99 بر اساس قانون حمایت از خانواده، مجازات حبس برای مهریه تا 110 سکه اجرا می‌شود.

این مقرره به این معنا نیست که مهریه بالای 110 سکه باطل است، بلکه صرفا به این معنی است که مجازات حبس تا 110 سکه قابل اجراست و قانون‌گذار نسبت به مابقی آن، اثبات توانایی پرداخت و وجود اموال زوج را شرط مطالبه مهریه از سوی زوجه قرار درنظر گرفته است.

به عبارت دیگر زوجه می‌تواند در صورت امتناع زوج از پرداخت مهریه، اموال او را به اجرای احکام معرفی کند تا مهریه از فروش این اموال تامین شود. اما اگر زوج اموالی نداشته باشد مهریه مازاد بر 110 سکه از طریق حبس زوج قابل پیگیری نیست.

مهریه زوج میتواند هر مقداری باشد اما باید حتما بر طبق قانون ویژگیهایی داشته باشد:

  • مهریه باید دارای ارزش داد و ستد اقتصادی داشته باشد و مهر باید مشروع و قانونی باشد .
  • مهریه باید قابل انتقال به زن باشد و او بتواند مالک آن شود.
  • مهریه می‌تواند تعهد به انجام امری از جانب زوج باشد.
  • اگر مهریه تعیین شده در زمان عقد موجود نباشد، مهر باطل است.
  • اگر مالی که بعنوان مهریه در نظر گرفته می‌شود متعلق به زوج نباشد، نیازمند به اجازه مالک است.
  • مهریه باید قابل تسلیم باشد، البته اگر شوهر خود قادر به تسلیم نباشد اما زن توانایی تصاحب ملک را داشته باشد، مهریه صحیح است.
  • مهریه نمی‌تواند نامعلوم باشد و یا به تردید میان دو یا چند چیز درنظر گرفته شود و باید میزان و مقدار آن به طور دقیق مشخص شود.